De eerste dagen op Java Indonesië. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van vaderdochterindonesie - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Java Indonesië. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van vaderdochterindonesie - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Java Indonesië.

01 Mei 2015 | Indonesië, Bandung

De eerste dagen op Java zijn inmiddels een feit. Afgelopen dinsdag om 11.30 zijn wij geland in Jakarta. We werden opgewacht door onze Nederlands sprekende (en zingende) gids Cucuk(volgens mij is hij fan van Guus Meeuwis).
Veel tijd hebben wij niet in Jakarta door gebracht, veel te warm, te druk en te vies. We zijn naar Sunda Kelapa (oude haven) met zijn grote oude houten boten geweest en vervolgens door naar Bogor, waar het veel aangenamer was.
Onze gids bracht ons bij ons guesthouse alleen wisten zij niets van onze komst. Ik dacht gelijk, daar gaan we al... Typisch weer iets voor mij als ik een reis geboekt heb! Uiteindelijk bleek Cucuk ons bij het verkeerde guesthouse te hebben afgezet. Dus hup weer in de auto en naar het goede adres aan de andere kant van Bogor naar HB guesthouse.
Dit was echt een oase van rust, prachtige tuin, heerlijke kamer met uitstekende bedden, prima eten en als klap op de vuurpijl een mooi zwembad. Zoals ze zeggen het echte tempoe doeloe gevoel!!
Naast ons guesthouse stroomde de kali (rivier) en zoals mijn vader al had verteld werd deze voor vele doeleinden gebruikt. Op de ene plek waren ze aan het wassen (zichzelf of wasgoed), op de andere plek aan het vissen en weer een stukje verderop werd de kali als toilet gebruikt, het kan allemaal. Ik wilde natuurlijk een mooi foto van de kali maken, alleen lette ik niet echt op wat er zich daarin eigenlijk afspeelde. Een oude man die heerlijk rustig Aan het toiletteren was, draaide zich met een verschrikte blik naar mij om toen hij de flits van de camera zag.... Ik ben maar gauw weggelopen toen ik hem zag! Hij stond overigens niet op de foto gelukkig, dan had ik me echt heel rot gevoeld
Dag twee zijn we naar de botanische tuinen geweest, heerlijk om daar rond te wandelen tussen de orchideeën, cactussen, palmbomen, lotussen, de bamboo en nog vele andere flora.
Om drie uur in de middag zijn we vervolgens bij ons guesthouse samen met een gids aan de kampong wandeling begonnen. Dit was echt een hele mooie ervaring, gewoon heerlijk tussen de lokals door smalle steegjes en over smalle paadjes en vervolgens door de sawa's lopen. Allerlei soorten fruit en groenten worden er verbouwd en man man man wat kunnen die mensen hard werken.... Echt wat een respect voor hun. Ook veel kindjes tegengekomen die maar wat graag met je op de foto willen om daarna de foto met veel plezier en gelach te bekijken. De één deed nog stoerder en gekker dan de ander om maar indruk op elkaar, maar vooral op ons te maken... Zo mooi om te zien... Een mooie afsluiter van ons verblijf in Bogor!
Dag 3 zijn we via de puncak pas met zijn vele theeplantages naar Bandung, de geboorteplaats van mijn vader, gereden. Deze rit heeft uiteindelijk 7 uren geduurd. File file file, veel indo's waren nl ook op weg naar Bandung, omdat ze een lang weekend hadden vanwege de dag van de arbeid en dan zijn velen vrij.
Het hotel in Bandung waar wij tot volgende week woensdag zullen verblijven, ligt midden in hartje centrum en recht tegenover het station. Heel handig als je vanuit Bandung verder reist met de trein naar Yogjakarta, straat oversteken en klaar ben je!
Het hotel is zo goed als nieuw en van alle gemakken voorzien. Wel nog wat problemen gehad met de WiFi, maar die zijn gelukkig met hulp van Cucuk opgelost. Kers op de taart is toch echt wel het heerlijke rooftopzwembad, wat een genot om heerlijk hangend aan de rand van je zwembad over de stad richting de bergen te kijken!
Vandaag (dag 4) een lekker rustdag gehad. We zijn nog wel even naar de Jalan Ternate geweest om te kijken of het huis waar mijn vader heeft gewoond er nog stond, maar helaas was dit huis er niet meer en stond er op die plek nu een gebouw van de overheid. Verder lekker gewandeld naar Braga street (één van de oudste straten van Bandung) en heerlijk gegeten in een padangrestaurant (zie onderstaande om erachter te komen wat een padangrestaurant is...hihi!)
Onze gids vertelde ons overigens nog een leuk verhaal over zo'n padangrestaurant. Hij had een aantal jaren terug ook Nederlanders bij zich op rondreis en dacht laat ik hun brengen bij een padangrestaurant dan kan ik zelf ook even eten en dan haal ik ze weer op. Zo gezegd zo gedaan. De mensen gingen het restaurant in en namen plaats. Vervolgens werd de hele tafel volgezet met allemaal verschillende gerechten. De mensen wilden het restaurant niet beledigen en probeerden zoveel als mogelijk op te eten, bijna alles was op! Vervolgens afgerekend en Cucuk stond alweer klaar om verder te gaan. Cucuk vroeg of de mensen lekker gegeten hadden. Ja lekker was het wel, maar echt veel te veel dus ze hadden helaas iets moeten laten staan en knapten inmiddels zowat uit elkaar. Op dat moment verontschuldigde Cucuk zich, hij was vergeten uit te leggen hoe zo'n restaurant werkt. Dat werkt nl als volgt: je mag pakken wat je wil hebben en als je genoeg hebt gehad, dan vraag je een medewerker te komen. Deze kijkt dan wat er over is gebleven en weet dus wat er is gegeten en dat betaal je vervolgens. Zo simpel kan het zijn, maar je moet het wel weten!

Morgen weer een lange dag voor de boeg en het is inmiddels alweer 01.00 uur hier en de wekker gaat om 05.45 uur. Ik ga er dus maar eens een eind aan breien. Tot de volgende keer, dan zal ik ook even foto's proberen te plaatsen!

Selamat tidur (welterusten)

• 01 Mei 2015 - 20:19

Liesbeth:

Leuk om dit te lezen en hoop snel foto s te kunnen bekijken.

• 01 Mei 2015 - 20:48

Frans:

Erg leuk stukje Monica,het duurde wel lang voor dat er wat bericht van jullie kwam maar ik weet nu waar door,sorry,.Ik was weer veel te nieuwschierig.Jammer Guus dat ons huis in de ternate straat er niet meer is,hoop dat je verder nog wel iets terug kunt vinden,ben ook erg benieuwd naar de foto,s.nog veel plezier samen en doe voorzichtig groetjes

• 01 Mei 2015 - 22:42

Gerda :

Hallo daar,
    Mooi verslag, wat een andere wereld he. Heel veel plezier samen en tot de volgende keer.
    Groetjes

• 01 Mei 2015 - 23:14

Martijn:

Wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt schat.
    Zo kunnen wij het ook één klein beetje mee beleven.
    Echt super om te leze dat jullie het super naar jullie zin hebben.
    Ik ben nu al benieuwd naar het volgende verslag.

Groetjes en heel veel plezier.

• 02 Mei 2015 - 10:59

Ida:

mooi reisverslag ,je kunt het bijna meebeleven
    veel plezier en groetjes
    Ida

• 02 Mei 2015 - 11:11

Renate :

Mooi verslag buuf. Net of zijn we er ook een beetje bij.

• 02 Mei 2015 - 11:37

Geniet er maar van

• 03 Mei 2015 - 10:42

Corrie:

Wat leuk om jullie verslag te lezen .We proberen het te volgen.Misschien nog wel wat foto"s ,,,we wachten maar af.Groetjes Jan & Corrie.

• 03 Mei 2015 - 13:44

Martijn:

Mooie foto's hoor.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag plus foto's.
    Love you and have fun.

Gr Martijn

• 03 Mei 2015 - 13:53

Schitterende foto's

• 03 Mei 2015 - 13:55

Caro:

Overigens zie ik daar op de foto van Guus een gebakken banaantje liggen????

• 03 Mei 2015 - 14:45

Lorene En Herman:

Hoi reizigers,
    Gebieten van jullie reisverslagen en foto's.
    Uiteraard zien we Guus alleen aan de voorkant bij het eten, stapels borden! Is dat om ons eenbeetje lekker te maken?
    Graag nog meer foto's. Prachtiig en genieten jullie maar snel verder.
    Groentes L en H.

• 03 Mei 2015 - 15:26

Monica:

Leuk jullie reacties allemaal en bedankt voor de complimenten over het verslag!
    Fijn dat jullie allemaal meegenieten van onze reis en ik hoop nog regelmatig foto's en verslagen te kunnen plaatsen.
    @caro, dat is niet een gebakken banaan (dachten wij overigens ook), maar een soort van gebakken aardappelpuree, ook echt heel erg lekker!!
    @ jan en Corrie, jullie zijn inmiddels op jullie wenken bediend, er staan nu foto's bij!

• 03 Mei 2015 - 18:43

Renate :

Mooie foto's!

• 03 Mei 2015 - 22:50

Mirella:

Mooi reisverslag en super foto's!
    Lekker genieten!

Liefs Mirella

• 04 Mei 2015 - 16:36

Ans:

Hartstikke leuk!!!! En o zo herkenbaar, vooral dat Padang-restaurant.
    Wel heerlijk zoveel keus.

• 04 Mei 2015 - 19:18

Nanda:

Prachtig Moon, heerlijk genieten!!!

• 26 Mei 2015 - 12:39

Rein:

Hallo daar, Guus je bent niet op bezoek gegaan bij de kinderen/ kleinkinderen van Joke of haar graf bezocht.
    Ze wonen niet erg ver van het centrum van Bandung.
    Misschien een volgende keer he he